top of page

Träningsupplägg del 1: mål och planering hör ihop

Det tredje inlägget i SOMMARBLOGGEN handlar om träningsupplägg och hur jag tänker träning både långsiktigt och kortsiktigt.


Planering

Jag är en planerare i stort och smått. Fördelen är att jag nu har tränat hund så länge att jag inte längre skriver ner allt som behöver göras och tränas på men om man känner att man vill det (eller dokumentera på något annat vis) så ska man göra det. Jag upplever att många tycker att denna biten är svår och jag får ofta höra att man inte vet vad man ska träna på och hur man ska träna. Jag försöker lägga stor vikt vid detta när jag instruerar. Jag delar ut läxor och förklarar hur man ska tänka och utveckla. Det är också därför jag startade bloggen, för att kunna dela med mig av allt som man aldrig hinner prata om på kurs.

En annan sak som ofta kommer upp är att man inte hinner träna, eller träna så mycket som man vill. Här tänker jag att man hellre ska få till ETT väl planerat och strukturerat pass i veckan där man verkligen tar vara på sin dyrbara tid, hellre att träna massor utan att egentligen träna.


Vad jag ska träna handlar om vad jag behöver för att nå mina mål. Mål låter ofta tungt och stort men det ger mig verktygen jag behöver för att träna. För beroende på vad jag har för mål så behöver jag träna på olika saker. Jag befinner mig just nu i en situation där jag är "mållös" och hunden det gäller är Allan. Jag har haft svårt att klicka med honom (även om han är en mattegris) och han har inte heller varit träningsvillig. Egensinnig som få är han en utmaning som vare sig låter sig mutas eller hotas. Och med allt annat som försiggått i mitt liv så har jag inte orkat ta tag i hans träning. Det har mest blivit lite spontan träning för att han ska få göra av med energi, kanske lite med momenten i klass 1 i bakhuvudet. Han älskar till exempel att träna RC vilket är väldigt kravlöst för mig, samtidigt som vi gör något som han kommer att ha nytta av.

För mig är det mentalt jobbigt att inte ha något mål för då har jag heller inget att hänga upp min träning på. Jag vet helt enkelt inte i vilken ände jag ska börja. Aldrig har väl träning känts så stort och svårt.

Så även om mål inte är din favoritgrej så skulle jag starkt rekommendera att sätt upp ett så att du kan få stöd i din träning där. Jag lovar att det blir väldigt mycket lättare.

I detta inlägg kan ni läsa lite mer om hur jag tänker och det finns också en mall man kan använda för dokumentation om man så önskar: https://aktivagility.wixsite.com/aktivagility/single-post/hur-kommer-jag-vidare-i-tr%C3%A4ningen


Långsiktig och kortsiktig planering

Jag har ofta flera bollar i luften eftersom jag tycker att det är nödvändigt för att hänga med i svängarna. Både med unghunden som ska bli klar för klass 1 (det är ganska många saker man ska hinna lära den) och med klass 3-hunden, för i klass 3 verkar det inte finnas några gränser för vad vi ska klara av.

En del saker tar längre tid och andra tar kortare tid. Då brukar jag tänka på två spår som löper parallellt - ett för tex. RC eller slalom och ett för repetition av saker eller inlärning av något moment. Så RC/slalom tränas det på vid varje träningstillfälle samt gärna däremellan och det övriga tar man något av varje gång.

Den långsiktiga planeringen kan löpa över flera månader och den kortsiktiga kan vara så kort som en vecka eller två, kanske fram till nästa tävling.


Hur tänker du träningsplanering?







Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page