top of page

Att lära in

Jag älskar att träna. Jag älskar att utvecklas. Jag älskar att se att helt plötsligt så kan min hund. Jag vet också att det ligger mycket arbete bakom. Ju mer tid jag lägger på träning (blandat med vila), desto fortare utvecklas hunden. Det är ingen tävling i vems hund som utvecklas fortast men vi vill se tydliga framsteg. Och gör man inte det så är det skönt att ha en instruktör som minns hur det såg ut första gången ni träffades och nu kan berätta för dig att det idag är mycket, mycket bättre.

"Jag har inte möjlighet att träna så mycket som du"

Det får jag ofta höra när vi pratar om träning och man vill veta hur jag gör för att få resultat. Nej, man behöver inte träna så mycket som jag. Man tränar så mycket man hinner och vill.


Men det man alltid måste tänka på är att sätta träningsmängden och upplägg i relation till resultatet.

Hunden lär sig troligtvis momentet fortare om den får repetera det ofta. Det är som sagt ingen tävling, men vill man komma framåt så måste man träna.


Hur vi lär hunden spelar såklart också roll. Att vi är noga och inte skippar några steg. Att vi förstår vad som är svårt för en hund och vad som inte är svårt. Att vi vågar backa i träningen när något inte blev som det skulle.

När det gäller inlärning så finns det en modell som vi agilityförare använder både spontant och medvetet.


Vi tar momentet wrap - att hunden ska ta baksidan av vingen och svänga 360 grader runt den.

Såhär vill jag att det ser ut när momentet är färdigtränat.


 

STEG 1

I början är både hund och förare stilla. Hunden sitter precis vid vingen och föraren står vid sidan om. Föraren använder kanske godis eller leksak för att få hunden att förstå för att slutligen få momentet helt självständig. Men fortfarande har vare sig hund eller förare någon fart.


 

STEG 2

Nu vill vi att hunden ska utföra momentet i högre hastighet men den är fortfarande inte redo för den störning som föraren utgör när hen springer. Vi lägger till ett hinder innan momentet och placerar oss så att vi kan vara stilla men ändå stötta hunden om det behövs. Vill vi utmana så kan vi bygga på med flera hinder innan momentet, där vi kan röra oss i låg hastighet i mitten av övningen.


 

STEG 3

I detta steget lägger vi på föraren och den störning hen ger. Hunden har ingen fart men det har föraren. Hunden sitter/ligger/står stilla och har föraren bredvid sig. Föraren börjar springa in i momentet.


 

STEG 4

Nu är momentet klart och vi ha bara en sak kvar att träna och det är att momentet utförs i hög hastighet av både förare och hund. Här springer vi en liten kombination så att vi kommer med fart både in i momentet men även ut.




Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page