top of page

Träningsupplägg del 2: den bästa träningen är den som blir av, men struktur är bra

Det fjärde inlägget i SOMMARBLOGGEN handlar också om träningsupplägg och hur jag lägger upp träningen i praktiken.


Banträning och detaljträning

Jag vill gärna få till två träningspass per hund i veckan. Gärna ett där jag tränar detaljer och ett där jag springer bana/längre kombination. Men återigen så handlar det om vad vi behöver just nu. Denna sommaren har handlat väldigt mycket om att springa bana eftersom jag upplever att både hundarna och jag har brister i att just springa bana - en ganska onödig brist när tävling handlar om att springa bana. Jag har några hallar i min närhet där det står färdiga banor att hyra. Jag bokar bara om det finns en banskiss att se innan så att jag vet att banan är relevant för mig eller om jag kan göra något annat med den. Just nu vill jag ha tävlingsbanor och då är det det som jag bokar. Ibland vill jag ha supersvår detaljträning och då bokar jag på något annat ställe. Jag har lyxen att kunna träna detaljer hemma i trädgården där jag får in några hopphinder, slalom och en kort tunnel.


The sandwich theory - hur jag lägger upp mina träningspass

The sandwich theory var något som vi under en period på 90-talet tänkte väldigt mycket på men sedan föll det lite i glömska i alla fall hos mig. Fast när jag tänker efter så har jag nog fortsatt med det utan att tänka på det, och inte i den utsträckningen.


Vad är då the sandwich theory?

Det handlar helt enkelt om hur man lägger upp sitt träningspass för att hålla farten och motivationen uppe.

En Club Sandwich består av bröd, kött, bröd, kött och bröd. Någon grönsak som vi kan strunta i finns det också, det finns inga grönsaker i agility.


Brödet representerar det som är lätt i träningen (hopp-tunnel-hopp) medan köttet representerar det som är svårt, sådant man behöver jobba på (threadlehand, runt, RC)

Så träningspasset bör alltså se ut som följande:

  1. något lätt

  2. något svårt

  3. något lätt

  4. något svårt

  5. något lätt

Beroende på hund så kan man ha olika många lager i sin macka. Den gröna hunden som är under upplärning kanske bara ska ha tre lager, likaså hunden som har det svårt med motivationen. Men en hund som har högre drive kanske orkar med fem lager.

Även tjockleken på lagren (tiden man lägger på varje del) spelar såklart också in. Den omotiverade hunden kanske behöver mycket mera bröd och väldigt lite kött för att lösa uppgiften.


Ork och koncentration

Hajja är den första hunden jag tränar där jag verkligen måste tänka på hur passen ser ut. Här finns inte utrymme för oförberedd förare som ska testa lite olika grejjer. Nej, här gäller det att gå all in med det man behöver träna, sedan är bensinen slut.

Med övriga hundar har jag alltid tänkt att när jag ser att de börjar bli trötta så kör jag något superenkelt som jag vet att de kommer att lyckas med. Jag gör samma sak en eller flera gånger för att lära hunden att det är okej att bli trött och kunna fortsätta lite till, och där tränar jag också på att orka.


När det gäller koncentrationen så upplever jag att det dels handlar om att hunden ska ha rätt mindset när vi startar övningen men också hur jag hanterar hunden när den tappar koncentrationen.

När jag börjar träna så vill jag såklart att hunden ska ha fokus på mig och inte på allt annat. Jag tycker att det hjälper till att träna upp koncentrationen om jag har för vana att kräva koncentration.

Men även om den har det så kan den under passet tappa mig eftersom den blir trött i huvudet. Här lärde jag mig på stenåldern att låta hunden lätta på trycket genom att gå iväg och kissa, lukta lite eller planlöst driva omkring, kanske 30-60 sekunder.

Steppa är ett bra exempel på hund som behövde göra så. Hon kunde mitt under pågående övning dra iväg för att kissa och det var ett tydligt tecken på att nu blev det för mycket. När hon var färdig med sitt så kom hon tillbaka och undrade om vi inte skulle fortsätta.


Fysträning

Fysträningen lägger jag en del tid på, speciellt vintertid när det är svårt att få ihop bra promenader i regn, rusk och mörker. Sommartid tycker jag att det är mycket lättare då jag kan gå i skogen även i veckorna och man kan åka till stranden. Ljuset och värmen gör att jag orkar ta en extra rundan fast att jag egentligen är trött.


Jag försöker få till vattentrask varannan eller var tredje vecka. Varje vecka får hundarna minst ett pass på gymet i källaren, kanske mer beroende på hur mycket övrig fys vi får in i schemat den veckan. Övningarna har vi fått av vår fysio eller från någon av alla de kurser jag har gått.


Något jag är dålig på och som jag skulle vilja ha in mer av i träning är hoppteknik. Hoppteknik är ett väldigt bra sätt att lära hunden hur den ska använda sin kropp samt bygga styrka. Dessutom tycker de att det är kul - man få ju belöning varje gång.


Jag tror att jag fick med allt ni efterlyst gällande träning och träningsupplägg. Saknar du något eller har en fråga - tveka inte att skriva en kommentar.



Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page