top of page

Hur man överlever varma tävlingsdagar

Första inlägget i SOMMARBLOGGEN handlar om att tävla (och träna) i värme.

Vi har alltid ett val att avstå, men har man kommit med på ett dyrt läger och det råkar bli 30 grader eller man har tagit ut till landslaget och ska springa EO så har man inget val. Jag tänker att ingen offrar sin hunds hälsa men det finns saker man kan göra för att underlätta för sin hund.


Hälsa Första punkten på min lista är att hunden är frisk och i bra kondition. Är inte alla agilityhundar det?! Nej, faktiskt inte. Det finns hundar som går på medicin som kanske inte påverkar i vardagen men när temperaturen sticker iväg och kroppen jobbar så kan det hända att hunden mår dåligt. Alla hundar - hur förberedda de än är - kan få värmeslag och då gäller det att man vet hur man behandlar detta. Jag har råkat ut för detta vid något tillfälle med mina egna hundar och jag är tacksam över att jag hade läst på så att jag hade koll på vad det handlade om samt hur jag skulle agera. Det var faktiskt inte speciellt varmt och det var bara ett kort pass för att boosta inför tävling. Men helt plötsligt vinglar hunden av balansnerfarten och faller ihop. Jag tänkte först att den trampat snett och skadat sig, men när den inte reste sig så förstod jag att det handlade om överhettning. Så läs på.


Silverduk

I bilen har jag en rejäl silverduk som täcker en hel bil eller ett tält. Jag måste säga att duken är oumbärlig och jag förstår inte hur vi klarade oss utan tidigare. Den reflekterar verkligen bort solen och gör miljön mycket trevligare. Numera föredrar jag att ha hundarna i bilen istället för tältet. Dels sitter de mycket rymligare i sina bilburar men jag har även solfilm som tar en del värme. Jag kan ha tvärdrag i bilen och duken över och hundarna sover som stenar. De har det riktigt bra i bilen. Jag kan givetvis öppna tältet också men jag upplever inte att genomströmningen av luften blir lika bra.



Silvertäcke

Silvertäcket ska sitta på hunden och är en riktigt fiffig uppfinning. Alla hundar gillar inte att bli badade och risken för hotsport ökar om hunden blöts ner flera gånger under en tävlingsdag. Skugga på tävlingsplatsen hade såklart varit önskvärd men vi vet alla att så är inte fallet. Ibland måste man stå i gassande sol och vänta på sin tur. Hunden måste också värmas upp och rastas oavsett hur varmt det är. Jag märkte stor skillnad på prestationen och orken när jag skaffade silvertäcken. Jag använder dem inte alltid. Blåser det bra så upplever jag att hundarna trivs bättre utan då luften kan cirkulera i pälsen.




Kylmatta/kyldyna

Kylmatta har jag men är lite försiktig med under tävling. Musklerna blir kalla snabbare än om hunden får svalna naturligt. Jag ser till att mattan inte ligger i hela buren så att hunden inte blir tvingad att ligga på den om den inte vill. Kylmattorna är självkylande, man behöver alltså inte blöta dem, och finns i många fina färger och mönster.



Borstad päls

För oss med långhåriga hundar så är detta A & O. Jag ser till att pälsarna är ordentligt genomborstade så att luften kan cirkulera mot huden. Jag har en borste med i väskan som jag kan dra genom pälsen för att förbättra fluffet. Under fällningsperioderna ser jag till att ta bort så mycket underull jag kan för att öka cirkulationen. Det får inte sitta några tovor av underull som hindrar luften.


Raka

Miza är den första hunden jag har rakat och det berodde inte på att hon blev varm utan på grund av sjukdom. Numera blir hon jättevarm fort när hon inte har pälsen som skydd och jag får vara noga med att se till att hon håller sig i skuggan. Jag rakar ibland mage, bröst och ljumskar för att underlätta om hunden vill svalka sig på marken eller på en kyldyna. Många hävdar att deras hundar mår mycket bättre utan päls, men jag är tveksam. Var och en gör som den vill.


FitDog

Jag använder FitDog hela året men jag är extra noga med att ha det med även på träning under den varma tiden på året. FitDog är ett pulver som blandas med vatten i en shaker. Den förvaras kallt och kan hänga med en hel helg. Det finns en svart påse (före- och efter prestation) och en röd påse (efter prestation) Jag använder den röda eftersom mina hundar gillar den bäst.

Jag har inga problem med hundar som inte dricker vatten men jag vill gärna ge en extra boost för orken, speciellt när det är varmt. Många hävdar att hunden inte behöver det eftersom de inte svettas men jag tycker att det är ett lätt sätt att göra dagen mer bekväm för hunden. Dessutom älskar mina hundar det så det blir som en belöning.




Aptuspasta

Aptus Recovery Booster är en energipasta som funkar till hundar som kräkt eller matvägrar, eller behöver extra energi i samband med prestation. Alla mina hundar är helt galna i detta och vill inte släppa tuben. Fördelen med Aptuspastan är att den är lätt att ha med sig och kräver ingen förberedelse eller skålar. Nackdelen är att öppnad tub ska användas inom några dagar. Det kan alltså bli en del svinn och därför använder jag den oftast när det är många lopp och jag vet att den går åt. Jag har inte vågat använda den helgen efter även om den hela tiden förvaras kallt.

Hur gör du för att hjälpa din hund i värmen?

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page