top of page

När är det egentligen dags att börja tävla?

Dags för andra inlägget i SOMMARBLOGGEN och denna gången handlar det om när det är dags att debutera på tävlingsbanan, ett ämne som flera har önskat.

Kom ihåg att alla gör som de själva vill, detta är mina tankar och min metod.


Det som är absolut viktigast för mig är att hunden är redo för uppgiften. Inte redo för att nolla, inte redo för att vinna, utan för uppgiften. Om den är det så borde den också rimligtvis kunna både nolla och vinna.

Det ingår vissa moment i en klass 1 som hunden behöver kunna oavsett om den har en erfaren förare eller inte.


  • Den behöver kunna stanna i starten, lugnt och tryggt.

  • Den behöver kunna samtliga byten.

  • Den behöver kunna svänga

  • Den behöver kunna springa rakt fram utan att snurra

  • Den behöver kunna alla hinder som förekommer på banan

  • Den behöver vara trygg i miljön


Jag vill att hunden ska få en bra upplevelse på banan. Jag vill heller inte tulla på min kriterier, för det är så lätt att hunden tror att det vi gör på träning inte gäller på tävling. Och jag känner mig själv – anmäler jag utan att slalom är helt färdigt, med tanken att jag ska springa förbi det, så kommer jag förr eller senare att testa det ändå. Och jag vill inte hamna där.

Jag är också tävlingsmänniska. Även om jag gläds jättemycket åt det som blir bra så kan jag inte låta bli att gräma mig över det som inte blev bra och jag vill inte hamna där med min debutant.


Jag tycker att blåbärstävlingar är ett fantastiskt koncept där man kan träna hunden på sådant som kan vara svårt att skapa på träning. Förarens nerver, främmande människor på banan, ny lokal, mycket rörelse utanför med skällande hundar och skrattande människor – kort sagt så finns det mycket störningar man behöver träna på.


Men innan jag ens anmäler till en blåbärstävling så ser jag till att hunden är redo för DEN uppgiften. Den kan sitta i starten, den kan alla byten, den kan springa blåbärsbana "hemma" i sin trygga miljö. Jag vill helst också ha hunnit springa blåbärsbana på något annat ställe men utan yttre störningar som nämnts ovan.


Alla gör såklart som de vill. Men för mig är detta metoden som lett till resultat snabbast. För till syvende och sist så är vi tävlingsmänniskor och vi vill ha resultat. Ibland måste man bromsa och låta tiden ha sin gång för att sedan snabbt få resultat.


Greatness takes time and you have to let it.


Hajjas första pinne

Den känslan <3




Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page