top of page

Träna på att lyssna

Hundar är fantastiska. Ibland undrar jag om de vet vad jag tänker innan jag tänker det. Men i själva verket så beror det på att vi lärt hunden att själv hitta linjerna. Detta är såklart på gott och ont då hundarna då blir duktiga på att gissa när det finns flera vägval. Jag upplever ibland att de kanske struntar i vad jag visar eftersom de redan har bestämt sig för vilken väg som är den rätta.


Därför jobbar jag gärna med alla alternativ jag kan hitta i en kombination. Kanske har jag inte sett alternativen på banskissen utan bara fokuserat på att få med en viss typ av handling, slalomingång eller RC-exit. Men genom att välja del väg så visar hunden mig att det finns andra möjligheter och då vill jag träna min hund på skillnaden.


Här är en del av en kombination så jag använt på kurs. Jag var rädd att ekipagen skulle klara övningen allt för snabbt men det visade sig att det fanns mer att jobba med än vad någon av oss tänkt.



1. RUND VIT SIFFRA

Det som hände här var att hundarna valde tunnel istället för att ta #3. Så här får man jobba med både verbala kommando och kroppen. Någon fick göra en jaako på #2 för att få till det.

Efter tunnel #5 kan man variera att springa rakt fram till #6 för att träna på att hunden ska dra rakt ur tunnlar, eller så kan man träna på sväng efter tunnel genom att välja #1 (här skulle det ha funnits en #6)


2. BLÅ FYRKANTIG SIFFRA

Då får vi jobbat med den första sekvensen igen men den här gången ska hunden ta tunneln, Vi får även med balansbommen. Sedan är det dags att mixa. Troligtvis är de vita runda lite svårare för hunden så ta den två gånger och sedan de blå någon gång.


3. GRÖN RUND SIFFRA

Denna sekvensen är ganska rak och flytig. Det som kan vara en svårighet för några hundar är #3 om hunden inte är van vid skikthandling. Då kan det vara bra att stanna upp där och placera en belöning på linjen. Vi får också med balansbommen igen.


4. RÖD RUND SIFFRA

Samma sekvens igen men en variation som hunden kan ha lite svårt för då den redan sprungit nästan samma.

Våga ha is i magen på #7. Tänk på att ha fronten riktad mot hindret och låta hunden ta tag i hindret innan du springer vidare. Om det blir svårt så kan man placera ut en belöning.


5. HELHET

När man har jobbat igenom alla alternativen och belönat dem ordentligt så kan det vara roligt att få köra hela. Eller så är man kaxig och börjar med det. Är man ett erfaret ekipage så kan det vara en poäng att börja med hela för att sedan bryta ner och träna på olika alternativ.


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page