top of page

I min bubbla

Jag har aldrig haft speciellt svårt att fokusera på för mig viktiga saker. Det handlar nog mer om min person än om att jag har tränat det. Jag har inga som helst problem att fokusera vare sig på träning eller tävling, det har jag egentligen aldrig haft.

Att fokusera på uppgiften brukar kallas att gå in i sin bubbla. I bubblan har du full fokus på din prestation eller dina förberedelser. Under en tävlingsdag så kan du gå ut och in i bubblan flera gånger. Hur nära prestationen du går in i bubblan varierar från person till person. Hur bubblan ser ut beror också på person.


Min bubbla är som ett genomskinligt tält. Jag ser och hör allt men det är dämpat och lite utanför mitt medvetande. Jag kan gå rakt förbi folk utan att se dem eller svara på tilltal. Mitt medvetande talar om för mig vilka som kan tvinga mig ut ur bubblan. Inropare är sådana personer. Fördelen med att tävla mycket med många hundar är att man är välkänd. inroparna vet att jag behöver hållas reda på.


Problemet med bubblor är att folk som inte känner en inte vet att man är i sin bubbla och har låst dörren för utomstående. En del fattar verkligen inte utan kommer fram och pratar och har sig. Fast att man svarar korthugget eller inte alls så ger de sig inte. En del kan till och med bli lite sura för att man inte är social. Ibland känner jag mig tvungen att visa fysiskt att jag är i bubblan för att folk ska låta mig vara, tex. genom att "gå banan" och gå igenom handling. Förutom inropare så finns det vissa som jag kliver ur bubblan för. Folk som jag vet säger vad de ska säga och sedan låter mig vara.


Jag kliver in i bubblan ungefär samtidigt som jag sätter mig i bilen. Speciellt om det bara är en kort resa. Beroende på tävling så kliver jag ut och in ur bubblan olika mycket. Om det är mindre tävlingar med till exempel block eller om jag hela tiden banvandrar eller springer, så befinner jag mig i bubblan under i princip hela tävlingsdagen.


Vad jag gör i min bubbla?

Mitt fokus är att jag ska vara lugn. För att kunna vara lugn så måste jag hålla mig sysselsatt samtidigt som jag slappnar av. Om jag tävlar på flera banor samtidigt eller om jag har flera hundar i samma klass så håller jag hela tiden koll på liven. Det gör mig lugn att veta att jag har koll på hur de olika banorna ligger till och jag vet när jag måste vara på plats. Inte helt sällan har jag en hund i knät.


Bäst trivs jag i min stol. Den är bekväm, låter mig slappna av och ta en tupplur i om det behövs. När jag behöver ut och röra på mig för att gå på toa eller värma hund så är jag fortfarande i bubblan. Blicken i marken, upptagen med mina egna tankar. Jag tittar gärna när andra springer, nyfiken på hur de löser olika svårigheter. Då kan jag sticka ut huvudet ut bubblan och hejja på något ekipage.


Bubblan ser olika ut för alla. Hur lång tid man tillbringar i bubblan varierar också. En del föredrar precis som jag att vara ensam i bubblan. Andra bjuder in några att vara med i bubblan.

What ever works for you. Men om det inte funkar så är det bara du som kan ta ansvar och fixa det.

Hur ser din bubbla ut?



Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page