top of page

Hur har du det med flåset?

Denna veckan har jag startat upp Vinteragility och jag vet inte hur många gånger jag har hört följande: - Usch, vad jag har dålig kondition efter julen - Inför denna säsongen så måste jag verkligen ta tag i löpningen

- Måste jag springa hela banan - jag har så dåligt flås


Några av dem kommer att ta tag i löpträningen. Några kommer att börja och sluta för att tiden och orken inte räcker till. Några kommer att vara seriösa och skada sig eller bli sjuka och tvingas göra uppehåll. Några kommer att låta det stanna vid ett nyårslöfte.

Jag vet. För jag har varit alla dessa personer. Och det var ett problem. För jag hade dåligt flås och jag orkade inte springa en hel bana. Jag hade ständigt dåligt samvete över att jag inte orkade. Jag vet inte hur många gånger jag påbörjade projekt löpträning. Men jag misslyckades varje gång. Har man dessutom en obehandlad autoimmun sjukdom i bagaget så gör det inte saken lättare.


Men så träffade jag Eva Marie Wergård och hon stack hål på alla mina fördomar om träning. Och jag fick också en förklaring till varför jag ständigt misslyckats med min fysträning. Precis som för många andra tänkte jag för stort och för svårt. När jag testade allt jag lärt mig så upptäckte jag inte bara att jag kunde. Jag upptäckte även att det var roligt att träna.


Så här kommer mina bästa tips, och då utgår jag att du precis som jag är totalt otränad. Vi kan knappt springa en hel agilitybana utan att behöva uppsöka läkarvård.


Keep it simple

Är du totalt otränad så ska du inte satsa på att springa 5 km ett par gånger i veckan. Du ska nog inte ens springa 1 km.

Frågan jag ställde till Eva Marie var om jag som agilityförare över huvud taget hade nytta av att kunna springa 5 km. Svaret blev att nej, det har du ingen nytta av. Gillar du att springa och gillar att springa långt så absolut. Men om ditt mål är att springa en agilitybana och ha ork kvar på slutet så är detta inte rätt väg att gå. Risken är att din otränade kropp tar stryk och att du blir skadad eller sjuk. Att komma tillbaka efter det är ännu jobbigare än att börja efter nyår.

Så tipset jag fick fick var följande: När du ändå är ute med hundarna, låt oss säga en promenad på 30 minuter. Ta och spring en minut. Det klarar till och med den mest otränade människan. På en vecka har du sprungit 7 minuter. Det är 7 minuter mer än förra veckan. Du kanske tyckte att det gick så lätt att du sprang 2 x 1 minut. Toppen! Det är ju 14 minuter mer än förra veckan.

Förhoppningsvis tyckte du att detta var lätt och smidigt och din kropp fylldes av endorfiner. Endorfiner som imorgon uppmanar din kropp att vilja springa då också.


Den bästa träningen är den som blir av

Så fort jag kommer hem från jobbet så byter jag om till träningskläder. Det har jag nog alltid gjort. Mina träningskläder är slitstarka och tål skitiga hundar, hundhår och fläckar från matlagning och bak. När jag har på min träningskläder så blir jag peppad att röra mig. De är smidiga och inbjuder till rörelse. Vissa dagar finns det tid till långa skogspromenader eller en löptur på stranden. Vissa dagar finns det bara tid att springa lite under hundpromenaden. Men det räcker. För den bästa träningen är den som blir av.

Jag vet inte hur många bantningskurer jag testat. På måndag ska jag börja! Superpeppad. Men redan på onsdagen havererar det. Äsch, inte lönt att sköta sig resten veckan - jag börjar om igen på måndag. Risken är att det blir likadant med träningen om man någon dag inte hinner eller inte hinner så mycket som man vill. Så ligger man på soffan istället för det är inte lönt att fortsätta denna veckan eftersom jag redan misslyckats.

Kan man då skuffa undan det dåliga samvetet och istället vara nöjd med det man gjort, då har man kommit en bra bit på vägen.


Varje steg räknas

Jag köpte mig tidigt ett enkelt fitnessarmband för att jag ville hålla koll på vad jag gjorde. Jag hade fått för mig att jag inte rörde mig speciellt mycket men det talade armbandet om att det gjorde jag visst. Det sporrade mig att vilja röra mig mer. Jag satte ett mål som låg något under rekommenderat antal steg per dag eftersom jag ville kunna ha olika delmål. Att nå målet på antal steg var good enough. Låg jag under så funderade jag på vad jag faktiskt gjort under dagen. Hade jag mest suttit stilla på jobbet och spelat spel eller byggt Lego eller hade jag varit ute mycket? Inga undanflykter utan mer en förklaring. Jag försöker vara snäll mot mig själv. Drar dessutom kvällens kurs ut på tiden så kan det ibland bli tajt att få in både hundarnas träning och min träning i rimlig tid. Då har jag ett stegmål som får räcka. Men om stjärnorna står rätt på himlen och jag har rört mig på jobbet, hunnit träna några hundar samt löptränat så blir det ganska många steg och då är jag väldigt nöjd.

Mitt motto är hela tiden att VARJE STEG RÄKNAS. Oavsett hur många de är. Inget dåligt samvete.


Synliga mål

När jag växte upp så hade min skola egen simhall och vi simmade därför varje vecka. På högstadiets dubbla idrottslektioner så kunde man ibland välja att simma istället för att löpträna, och det gjorde jag alltid. Jag gillar det där monotona simmande fram och tillbaka. Man gör av med energi medan hjärnan funderar på annat.

Jag tog detta med mig när jag började löpträna mer organiserat. Vår agilityhall är ofta delad på mitten och jag använde staketet och väggarna som riktmärke och synliga mål.

Rask promenad från kortsidan av hallen till staketet på mitten och sedan jogging fram till nästa kortsida. Vänd och promenera raskt tillbaka till staketet - spring så fort du kan till kortsidan.

Och så höll jag på tills jag inte behövde promenera fram till staketet längre utan klarade att springa från kortsida till kortsida. Numera använder jag inte staketet utan springer längs med väggarna istället. 44 plus 20 plus 44 plus 20. Det blir några meter. Jag använder de utställda hindren som riktmärken. Jogging fram till A-hindret och därefter så snabbt jag kan hela vägen ner till kortsidan. Jogging fram till slalom och rusch fram till röda tunneln. Därefter ett helt varv rask promenad.


Fysträning på agilitybanan

Ibland är det svårt att få in både hundarnas och min egen träning i schemat. Då gör jag gärna båda samtidigt. Hunden ska ändå värmas upp - spring med den Löpträna tillsammans med hunden på banan. Ibland bygger jag så enkelt så att hunden klarar sig själv och sedan springer vi. Jag springer allt vad jag kan hela vägen och skickar inte bara hunden. Vi springer tillsammans till sista hindret. Vila 1-2 minuter och sedan på det igen. Har man dessutom flera hundar så är detta perfekt.

Mina hundar älskar när jag kastar boll med dem. Hela flocken jagar bollen men ingen kommer tillbaka med den. Då brukar jag springa efter dem när jag kastat, tar bollen och kastar det igen, springer efter, tar den, osv.

Ett annat tillfälle man kan utnyttja är när nummerskyltarna ska samlas in. Spring till #1, knäböj och plocka upp den, spring till #2, osv.


Träning i vardagen

Har du en trappa hemma? Perfekt ju!

Jag har en källartrappa där det har en tendens att samlas saker som man sedan försöker få med ner, eller upp, på en och samma gång. Inte helt sällan slutar det med att man tappar något eller i alla fall svär ve och förbannelse över att ingen någonsin bär ner sina saker efter sig.

Jag väljer numera att se det som ett sätt att röra på mig. Jag går helt enkelt en gång extra. Det är kul att gå i trappan. Jag tänker likadant kring allt som ska transporteras i hemmet. Jag går gärna en gång extra.

Tycker du som jag att tandborstning är något av det tråkigaste som finns?

Då kan du passa på att träna under tiden. Du kan stå på ett ben. Om det är för lätt så blundar du. Är det också för lätt så ställer du dig på något - en liten pall eller en bok.

Eller så kan du göra lite tåhävningar.

Jag har en fotpall som jag sitter på när jag ger hundarna mat. Gammelhundarna äter lite långsamt så det kan ta lite tid. På pallen brukar jag ibland göra lite spontana sit ups när jag ändå väntar. Känner jag mig pigg och peppig så har jag en hund i famnen när jag gör det.


Som du ser så behöver inte träning vara svårt, krångligt eller jobbigt. Mycket handlar om ditt mindset. Är du sugen på att testa några övningar och få fler tips på vad du kan göra? Vill du kanske även få tips på hur du enkelt kan fysträna din hund?

Skriv en kommentar så är det inte omöjligt att det blir en inspirationsdag kring just detta.



Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page