top of page

Flytta upp eller inte?

En fråga jag ofta får är hur man ska tänka vid uppflyttning.

För det första så SKA och MÅSTE du ingenting.

Det finns inga regler kring uppflyttning mer än att du får flytta upp när du tagit dina tre pinnar. That's it!


Däremot så finns det vissa saker man kan fundera på och resonera kring.

För mig är det viktigt att hunden är redo för uppgiften och jag ligger gärna ett steg före. När hunden ska debutera i blåbär så är den i regel klar för klass 1, osv. Inte för att det ligger någon prestige i det utan för att jag vill vara redo. Träna svårt - tävla lätt. Det finns dessutom praktiska orsaker till att ligga steget före och det är att du tekniskt sett kan vara klar för nästa klass på tre försök. Och då vill jag kunna flytta upp om jag vill. Om inte hunden är redo så får jag vänta och jag tycker det är tråkigt att träna något för att jag "måste". Jag gillar att ha valet att kunna flytta upp eller stanna kvar i klassen ett tag till.


Från klass 2 till klass 3 tänker jag lite annorlunda beroende på hund samt hur mycket banorna skiljer sig åt i klasserna. Hajja fattas några pinnar för att få flytta upp i kass 3 och så fort hon kan så ska vi. Hon är inte ett dugg redo att flytta upp men jag gör det av praktiska skäl.


1. Det hon behöver träna kan vi lika gärna träna i klass 3 och det kostar oss 95 spänn oavsett om vi tränar i klass 2 eller klass 3.

2. En annan orsak är att husse domare försynt brukar fråga om jag ska tävla på den och den tävlingen. För ska jag inte det så vill arrangören att han kommer och dömer. Och givetvis ska jag tävla dessa tävlingar så de får leta annan domare och vi går miste om inkomsten.

3. Sedan krockar klass 2 och 3 ganska ofta och jag måste välja. Flyttar jag upp Hajja så slipper jag välja och alla hundarna startar på samma tävling. Praktiskt men dyrt. Så det får husse väga upp genom att döma där jag nu inte ska tävla.


En följdfråga brukar vara hur jag tänker om hunden har alla pinnarna i hopp men inga i agility, eller tvärt om. Jag själv känner att det inte är någon större poäng att flytta upp i den ena om man inte har några pinnar alls i den andra. Sedan beror det kanske också på varför man inte har några pinnar i den ena. Handlar det om kontaktfält som inte fungerar så kan det vara ett stort och långvarigt projekt att fixa och risken är att hunden är uppflyttad och SM-klar i hopp innan man ens tagit första pinnen i agilityklass 1. Risken är att frustrationen kring kontaktfälten bara växer och att man försöker forcera fram något som inte kommer att funka i längden. Eller så känner hunden av pressen och allt bara blir pannkaka.


Om det däremot är så att man gör en massa nästanlopp men att man känner att det bara är något litet man ska fixa för att pinnarna ska trilla in, så kan man ju tänka sig att flytta upp i den andra klassen. Personligen hade jag nog ändå väntat tills jag i alla fall tagit 1 pinne.


Att flytta upp i klass 3 är det många som tvekar att göra. Då "måste" man ta sig till SM och det där med cert och championat verkar ju så himla krångligt. Om du redan tränar på den nivån och faktiskt kan ta dig igenom en klass 3-bana och tycker att den typen av utmaning är kul, då tycker jag inte det finns något att tveka över. Just do it!

En av de bästa sakerna med klass 3 är att alla är så upptagna med sig själva att de faktiskt inte lägger märke till dig och din prestation på banan. Det tycker jag alltid är det jobbigaste med att börja med nya hund i klass 1. Alla tittar. För att studera, För att lära. Men de tittar. Och det tycker jag är jobbigt. Klass 3 är ibland svårt och klurigt men också väldigt utvecklande. Men vet du vad? Man kan flytta ner till klass 2 igen om man tycker att klass 3 inte passar en.

Som sagt, jag gillar val.



Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page