top of page

Det där med täcke

- Men oj! Har din hund täcke på sig? Inte kan den väl frysa när den har så mycket päls?


Nej, jag tror egentligen inte att mina hundar fryser mer än om de ligger still i bilen länge när det är väldigt kallt eller rått. Mina hundar har päls, mer eller mindre päls beroende på individ, om de är avfällda eller fullpälsade. En dubbelpälsad hund som tappar all sin underull har inte speciellt mycket päls. De är också olika frusna, beroende på individ. Jag ser det som min skyldighet att mina hundar inte ligger i bilen eller buren och fryser. Fast att de har päls. Det spelar ingen roll att hunden härstammar från vargen och därmed förväntas tåla det mesta. Jag har täcke på mina hundar om jag anser att de behöver det. Vad andra gör är upp till dem.


Min hundar är atleter, atleter som ska vara rädda om sin kropp och sina muskler. Att ha täcke på gör att de behåller kroppsvärmen längre och svalnar långsammare. Det gör att de inte blir stela så fort men också att jag inte behöver lägga lika mycket tid på uppvärmningen inför pass nummer 2. Har man många hundar så är detta väldigt praktiskt.


Vintertid har jag dubbla täcken på. Back On Tracks nättäcke och Pomppa Toppa ovanpå. Back On Track på grund av deras unika egenskaper och deras förmåga att ta hand om musklerna, och Pomppa för att behålla värmen länge när det är riktigt kallt. På vår och höst har jag bara Back On Track så att det inte blir för varmt. Sommartid använder jag inget täcke då vi i regel har så varmt att musklerna håller värmen länge utan täcke. Undantag är om jag har en hund som blir lite sliten av mycket träning och tävling, då kan den få ha Back On Track hemma inomhus.


Kyltäcken sommartid är inget jag använder. Jag vill att hunden ska kunna välja om den vill ha kyla eller inte och därför använder jag kyldynor istället. Jag tycker dessutom att det är svårt att veta när täcket suttit lagom länge, jag vill ju bara kyla hunden, inte musklerna. Jag ser till att alla pälsar är noggrant genomborstade så att luften kan cirkulera och jag har med en borste i väskan om proceduren måste upprepas. När hunden ska gå ut i direkt solljus och kanske värma upp och vänta på sin start där det inte finns skugga så använder vi silvertäcken. Jag var ganska skeptisk i början, men sedan vi skaffade silverduk till tältet så provade jag och för Skrutt gjorde det underverk. Silvertäcket reflekterar bort solens strålar från täcket och hunden är sval under. Täcker är tillverkat av mesh vilket gör att luften cirkulerar igenom.


Här kan du läsa mer (och beställa) silvertäcke:


Här kan du läsa mer om silverduk till bilen eller tältet: Silverduk | Bästa skuggan | Hansesgården (hansesgarden.se)


Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page