top of page

Hej Bullen!

Jag har fått ett läsarmail, en mycket intressant frågeställning som jag gärna vill dela med mig av.

"Hejsan!

Jag har en hund som jag tävlar aktivt med. Agility är fantastiskt roligt och vi älskar att träna och tävla. Men vi har ett problem. Min hund gillar bara godisbelöning. Min hund behöver blir mer självständig för att bli bra på skikthandling tex, och jag tycker det är jättesvårt att externbelöna med godis. Han tycker inte om belöningsmaskiner, han tycker de är lite obehagliga, så jag kan inte använda en sådan. Leksaker är han inte alls intresserad av. Och det är svårt att placera ut en skål med godis då han gärna smiter raka spåret till skålen och jag hinner inte stoppa honom då jag tränar mycket ensam.

Har du tips på hur jag kan göra?"

Man kan absolut externbelöna med godis även under dessa förutsättningar, men först skulle jag vilja reda ut det där med hundar som inte gillar leksaker.

Jag får ganska ofta höra att hundar inte gillar leksaker, speciellt de som inte tänkt ha sin hund till att träna med, där kanske till och med uppfödaren avrått dem från att stressa upp den lilla valpen med lek. Alltså gillar inte hunden leksaker.

Men vad innebär det att en hund gillar leksaker?

Steppa blir alldeles galen när jag plockar fram en leksak och hon vill inte dela den med någon annan. Om jag slänger iväg den så rusar hon efter och river och sliter i den. Men hon vill inte leka med leksaken tillsammans med mig. Ibland bara springer hon efter bollen och står sedan där och glor växelvis på mig och på bollen. Gillar Steppa leksaker?

Yippie går helt banans när leksaken kommer fram. Hon kan hoppa upp och bita mig i handen om hon tycker att det går för långsamt med leksaken. När jag kastar iväg leksaken så springer hon efter, men tar den mycket sällan. Hon står och glor på mig till jag kommer fram och är med i leken. Men plockar jag upp leksaken så hugger hon tag i den och sitter fast hårt. Jag kan lyfta leksaken högt över marken och hon hänger envist kvar. Gillar Yippie leksaker?

Skrutt däremot visar ett förstrött intresse när leksaken kommer fram. Han kan nosa lite på den och vifta med svansen. Han förstår att vi ska träna. Kastar jag den så kanske han springer efter den. Kanske. När vi kommer igång och tränar så kan han visa större intresse och kan kampa ganska intensivt. Gillar Skrutt leksaker?

Det jag vill att man reflekterar över kring hundar som inte gillar leksaker är - gillar de verkligen inte leksaker? Eller är det så att de aldrig har fått en chans att lära sig leka? Och vad innebär det egentligen att gilla leksaker?

En hund som gillar leksaker vill springa omkring med leksaken i munnen och den kampar och vill inte släppa taget, tänker nog många.

När jag träffar på förare som har hundar som inte gillar leksaker så brukar jag fråga föraren vad hen vill ha ut av leksaken. En hund som gillar leksaker springer fortare. De är lättare att träna och man kan belöningsplacera på ett annat sätt. Man vill att hunden ska kunna kampa.

Jag själv har en ganska enkel inställning till leksaker. Visst tycker jag att det är skitkul med hundar som vill kampa, som låter mig vara med i leken. Men det är inte därför jag gillar leksaker, utan för att det är lättare att belöningsplacera. Jag kan helt enkelt kasta iväg leksaken eller så kan jag behålla den hos mig. För mig är det viktigast att hunden jagar den kastade leksaken, så jag får drivet framåt. Vad hunden gör med leksaken när den väl når den, är för mig inte viktigt. Vill hunden leka tillsammans med mig eller hellre få godis spelar ingen roll - leksaken har ju fyllt sin funktion.

Belöningsmaskiner är ju kanon för hundar som inte gillar leksaker. Den bara står där och hunden kommer inte åt belöningen om inte föraren klickar på kontrollen. Smidigt! Dock går det ju inte att ändra belöningsplaceringen i en handvändning, inte som med en leksak.

Godis i skål funkar ju om man har någon som passar den. Är man ensam kan man ju alltid vråla NEJ eller STOPP, men jag tycker att det rimmar lite illa med syftet, att vi vill att hunden ska springa till skålen.

Tack och lov så finns det intelligenta människor som skapat lösningar - godisbörsar, tulpanbollar och godisfickor. Skitbra grejjor!

Hundar kan vara ganska envisa och inte alls fatta eller vara övertygade om att det finns godis där tulpanen/börsen/fickan. Man kan bli tvungen att lägga lite tid på att träna hunden att leka med godiset. För det kan man göra. Att godisbelöna är inte bara att stoppa godis i munnen på hunden utan man kan låta det bli en lika utdragen ritual som när man belönar med leksak. Ni som har både leksaks- och godisbelönade hundar, testa att ta lika god tid på er med godiset som ni gör med leksaken. Skapa en förväntan hos hunden även när ni belönar med godiset.

Vill du bli extra grym på att belöna med godis? Gå då Eva Marie Wergårds kurs - Think Outside The Candybox

Det som är så bra med tulpanen/börsen/fickan är att du får många av leksakens fördelar fast med godiset. Börsen kan till exempel inte hunden öppna själv, så om hunden smiter förbi och springer direkt till godiset så blir det ingen belöning. Samma sak med godisfickan. Tulpanen är lite lurigare då den inte är så svår att öppna. En del hundar tycker att kardborren är läskig och då kan man ju utnyttja det.

Oavsett om man belönar med godis eller leksak så är belöningsplaceringen det viktigaste att tänka på. med enbart godis är det lätt att bara ha det i fickan och sticka åt hunden en bit, men med lite kreativitet och med hjälp av redskap tillhandahållna av Top Pet så får man samma fördelar med godis som med leksak.

Och för er som har hundar som älskar leksaker - Top Pet har ett stort utbud även för er.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page