top of page

En bra start

Jag tror att alla som håller på med agility är överens om att en bra start är viktigt. Men vad är då en bra start? Jag tror att de flesta svarar att det viktigaste är att hunden stannar där man lämnar den, att man kan lämna den och gå så långt man behöver. Och jag håller med - en tjuvstartande hund är INTE kul och ett riktigt orosmoment.

Innan man går in på banan och hundens sinnesstämning

För mig är det viktigt att hunden stannar kvar, men också att hunden är mentalt förberedd på uppgiften. Jag vill att hunden ska vara "på" men ändå kunna fokusera på det vi ska göra och att stanna kvar i starten. Men hur uppnår man det? Ja, det är ingen enkel fråga att svara på. För mig handlar det om att förbereda hunden på ett sätt som passar den. En del hundar behöver komma upp i energi och en del behöver komma ner. Det jag funnit fungerar bäst är att hitta det som passar och sedan skapa en rutin, att alltid göra samma. Då går hunden igång på rutinen, den vet vad som förväntas av den.

Gör starten kort och effektiv

Jag tycker alltid att startproceduren ska vara kort och effektiv, men det är speciellt viktigt om man har en tjuvstartare. Det är viktigt att inte bli stressad men man måste tänka att man inte har all tid i världen. I en del länder har du 15 sekunder på dig att starta...

Jag väntar alltid med att inleda min startprocedeur tills jag fått domarens signal. På så vis lurar jag inte hunden att vi ska starta nu (ifall det blir något avbrott) och jag har möjlighet att göra starten så kort som jag vill att den ska vara. Ibland kanske jag vill repetera banan en sista gång eller rätta till mina kläder och jag vill inte kräva att min laddade hund ska behöva sitta och vänta på mig. Så starten inleds inte förrän jag är klar med detta. Jag försöker också se till att sånt är avklarat innan jag går in på banan. Min hund ska inte behöva vänta på mig.

/inte repetera banan/inte krångla med halsband eller kläder

Sele eller halsband

Jag ser väldigt ofta hundar som blir störda i starten för att föraren ska krångla med selen eller ett halsband som är svårt att få av. Med mina två yngsta upplevde jag en stor störning med halsbanden och det var då jag började tillverka halsband som var anpassade för just den typen av hund, där det går snabbt att koppla loss och jag stör inte hunden.

"Men min hund måst ha sele för annar drar han så han kräks"

Ja, en del hundar behöver seles när de rastas eller värmer upp. Men låt byte till en smidigare lösning bli en del av er startrutin, lär hunden att byte av utrustnng betyder att man snart får starta.

Hur tänker du kring starter?

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page