top of page

Om att köra färdigt när man blir diskad

- Måste vi köra klart om vi blir diskade? frågade eleven på bankursen.

- Nej, det väljer du själv, svarade jag.

- Men tycker du att jag ska köra klart? var nästa fråga. Ska man köra klart när man är diskad?

Vad säger ni? Ska man det? Såhär tycker jag!

Det ska vara ett bra avslut för hunden

Oavsett om man kör klart banan eller går ut direkt så ska det vara bra för hunden. Hunden ska få en bra upplevelse. Och det finns inget som säger att det blir en bra upplevelse bara för att man kör klart, bara för att alla säger att man ska. Att man inte är schysst mot hunden om man går av. Precis som inget säger att det inte blir bra för hunden om man tar den av banan på ett bra sätt,

När Skrutt var ung så var han ganska hetlevrad. Han kunde hoppa upp och bita mig om han tyckte att jag var otydlig eller långsam. Eller om han själv inte hann med sina långa ben. Det blev ganska mycket disk. När det blev fel och vi fortsatte trots tappat flyt snurrade han mest runt mina fötter och vrålade högljutt. Ibland råkade jag trampa på honom och flera gånger råkade jag spraka honom ganska hårt. Därför man inte "fick" gå vid banan vid disk. Det ansågs som våld mot hunden att lyfta upp den och bära ut den. En nödvändighet för mig och flera förare som ansåg att våra hundar kom till fysisk skada när de tilläts flänga omkring på banan eller runt förarens fötter i frustration. En förare blev till och med utskälld av domaren och hotades med anmälan. Det blev ett problem. Att man inte fick skydda sin hund från att fara illa. För min del kändes det helt logiskt att lyfta upp min hund i famnen och lugna honom, och tala om för honom att han var bäst.

Kan jag fortsätta fokusera?

Eller blir det mest fläng och lek?

Ibland kan jag bli lite illamående när jag ser föraren tvinga sig själv och hunden genom resten av banan, fast att ingen av dem är fokuserade på det de gör här och nu. Varför man ska tvinga sig igenom en bana när man har tappat fokus, sug och ork är för mig en gåta. Jag minns så väl min första landslagsuttagning. Jag hade fått reda på att landslagsledaren avskydde att man tog sin hund av banan vid disk och att man förväntades springa klart. Skrutt diskade sig på hinder 2 och det var 20 hinder kvar... Det var inte alls bra för honom och jag hade fullt upp med att inte springa på honom eller sparka honom. Jag var inte fokuserad på det jag gjorde utan jag försökte bara överleva och inte skada min hund. I en av klasserna sprang han rakt på kontaktfältsdomaren eftersom han var så uppjagad. Det var ingen bra upplevelse för någon av oss.

Vad vinner jag på att springa klart?

Eftersom jag har lite kassa fysiska förutsättningar så springer jag sällan klart en hel bana vid disk, av flera anledningar. Jag har flera lopp kvar att springa och jag vill spara på enegin. Jag vill spara på mina hundars energi. Om jag inte orkar springa och därmed tappar fokus - ger jag min hund den hjälp den behöver? Oavsett varför jag tappar fokus - ger jag min hund rätt förutsättningar?

Ibland hittar jag vinster med att springa klart. Som att banan var jätterolig och glädjen får mig att fokusera. När jag är diskad så passar jag på att välja ett mindre säkert alternativ i någon sekvens. Jag kanske inte hunnit ta gungan eller balansen eller den svåra slalomingången - dessa vill man ju testa.

Ansvaret är ditt

Eva Marie Wergård har vid ett tillfälle skrivit bra om just detta, att du har ansvar för din hund och att du gör saker som är bra för den.Inte vad andra anser att du ska göra. Om du anser att det mest positiva för er är att köra klart banan så gör du det. Och om du anser att det mest positiva är att lämna banan så gör du det.

Hur tänker du kring att köra klart när man blir diskad?

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page