top of page

När du är trygg i din teknik...

... känner du var du kan ta i.

Efter att ha hållit kurs hela förmiddagen så påminns jag återigen om hur viktigt det är att kunna många olika tekniker så att man känner sig trygg i sin handling. Att man har många verktyg i verktygslådan att välja på. Att inte behöva känna att man inte har rätt verktyg just då. Många tekniker går att ersätta med något annat men man får kanske inte det resultat man vill ha. Rätt teknik för dig ger dig fördelar gentemot dina konkurrenter.

Genom att träna olika tekniker så att man blir säker så vågar man också använda dem i skarpt läge på tävling. Genom att vara säker i sina tekniker gör också att man våga ta i, vågar vara offensiv och vågar misslyckas. För att våga misslyckas är ett viktigt steg på vägen mot att lyckas.

Ett fenomen jag ofta möter på kurs är att man inte vågar.

- Jag vill att du kör den sekvensen igen och så gör du si istället för så.

- Jag hade egentligen tänkt göra si redan första gången.

- Men varför gjorde du inte det?

- Jag vågade inte.

- Varför då?!

- Tänk om det blir fel...

Ja, tänk om det blir fel? Vad händer då? Din hund blir kanske förbannad på dig för att du är klumpig (den överlever) och dina kurskamrater får sig ett gott skratt, men kom ihåg att de skrattar med dig, inte åt dig. Bjud på det och se det som mental träning.

För några år sedan myntades begreppet - den som bromsar förlorar. Jag höll aldrig med om det eftersom alla vet att man ibland måste bromsa för att vinna.

Jag skulle snarare vilja säga - den som inte vågar förlorar.

Under många år var jag en sån som inte vågade. Jag var så besatt av att det skulle bli rätt. Mina hundar var så vältränade och tekniskt skickliga, men jag vågade ändå inte. Men den typen av agility är inte rolig. Jag blev tvungen att tänka om. Nu vågar jag. Jag chansar. Jag felkalkylerar. Jag misslyckas. Agility är så mycket roligare nu. När man lyckas med något som man inte trodde så får man en dopamindusch, kroppens egen naturliga drog som gör att vi vill känna känslan igen och igen.

För den som vågar, vinner. Vinner betyder så mycket. Att stå överst på pallen. Att få nya erfarenheter. Att få aha-upplevelser. Att få känna sig stark och trygg. Att få känna att man är den bästa föraren till sin hund.

Gå nu ut och träna på olika tekniker. VÅGA testa. VÅGA misslyckas. VÅGA vara grym.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page