top of page

Vad är det jag tränar?

Det är drygt 2,5 vecka sedan jag ramlade illa och kvaddade knäna. 2,5 vecka då jag inte haft en tanke på att springa ett steg ens, när jag hela tiden fått tänka på hur jag ska förflytta mig och om kryckorna behövs eller ej. Men nu närmar det sig julledigheten och en tid som jag gillar att utnyttja för träning. Det är bara att inse att jag nog inte kommer att springa speciellt mycket under dessa träningspass och jag har verkligen fått sätta mig ner och fundera på hur vi ska träna det vi behöver träna.

Utnyttja träningstiden till max

Jag planerar i och för sig alltid vad jag ska träna och har förberett med en banskiss. För mig är träningen oerhört viktig och jag vill utnyttja tiden till max. Alltid kvalitet före kvantitet. Har jag bokat en hall för dyra pengar så tänker jag dessutom less is more - hur får jag med det jag behöver träna utan att behöva släpa fram en hel bana under den dyrbara timmen? Knepet stavas FÖRBEREDELSE. Att jag har ritat/hittat övningar som passar min träning, kanske bara 4-5 hopphinder och 1-2 tunnlar. Det tar max 10 minuter att bygga om jag är långsam.

Ibland kan jag tycka att det är praktiskt att åka till en hall som har en färdigbyggd bana, då kan man verkligen utnyttja hela timmen. Det som är viktigt för mig då är att jag tittat på banskissen innan och sett om denna bana gynnar min träning. Om inte, kan jag springa den på något annat sätt för att få ut det jag behöver? Finns det en sekvens som kan springas på olika sätt, som utmanar mig så att jag inte bara slentriantränar? Om banan inte passar mig eller inte inspirerar mig så kan jag skippa träningen och lägga tiden på något annat (styrketräning, hoppteknik, m.m.) som också gynnar mig på banan. Nästa vecka det kanske är en jättebra bana och då kan jag träna två gånger istället.

Känner du igen dig?

Det är inte kul att släpa hinder och ohanterliga tunnlar i 30 minuter för att sedan träna i 10 minuter. Jag förstår verkligen det, jag gillar det inte heller. Då är det lätt att falla för frestelsen att använda banan som redan står uppbyggd på klubben.

Hur många av er känner igen följande scenario?

"Jag har ingen aning om hur banan går eller vilken svårighetsgrad det är, men det är ju hinder och jag behöver träna. Jag orkar verkligen inte släpa hinder idag! Egentligen skulle jag behöva träna balansbommen i bana, men den står ensam där borta vid kanten. Så jag springer lite och hittar på efterhand som jag springer. Jag har fullt upp med att tänka ut var jag ska så mitt fokus ligger inte på hunden. Den springer och skäller, far in i fel tunnelhål och missar slalomingången. Jaja, det kanske var en lite svår ingång men det är ju kul att prova om det funkar. Avstånden är lite skumma också - ibland är det 4 meter mellan och ibland 10 meter."

Min fråga till dig är - vad är det du har tränat? Vad har hunden lärt sig? Vad har du lärt dig?

Two stars and a wish

Begreppet two stars and a wish används inom skolans värld som en metod att ge feedback till eleverna. Detta gjorde du bra och detta gjorde du bra, men till nästa gång vill jag att du tänker på/tränar på/förbättrar detta.

Jag använder detta inom mental träning men det fungerar lika bra att använda som utvärdering av ett träningspass. Tänk på 2-3 saker som du gjorde bra och 1 sak som hamnar på träningslistan.

Träna på det du planerat

En fälla man kan falla i är att skippa planen för att träna något annat. Låt säga att du byggt en kombination där du ska träna flera blindbyten efter varandra. Men innan du kommer till den sekvensen så ska du bakombyta på en tunnel och där tar det stopp. Hunden fulsnurrar och springer förbi ingången ett flertal gånger. Vad gör du nu?

1. tar du tag i problemet med bakombytet och åker sedan hem

2. tänker att det inte var bakombyten ni skulle träna på utan går vidare och jobbar med blindbytena

3. punkt 2 samt skriver upp bakombyten i tunnel på träningslistan

Den bästa träningen är den som blir av

Detta är ett uttryck som jag hör ibland och jag håller inte helt och hållet med. För visst är det viktigt att träningen blir av, men inte till priset av kvalitén. Hellre att gå ut i trädgården och köra ett välplanerat kort pass med dina två hopphinder än att slentrianträna något färdiguppställt.

Goda råd för bra träning:

- planera vad du ska träna

- rita/hitta övningar som passar det du ska träna

- tänk gärna less is more så du inte blir frestad att springa på det som står uppställt

- kvalitet före kvantitet - träna hellre en gång i veckan och ha ett välplanerat träningspass än att träna flera gånger i veckan och bara hitta på lite längs med vägen

- banvandra alltid även om du "kan" banan. Din hund förtjänar att du har full fokus på den och inte på banan

- kan du inte rita egna övningar - lär dig!

- alla småsaker räknas och leder till större saker

Men jösses, får man inte bara springa lite på skoj? Måste man hela tiden träna så svårt?

Jo, absolut om det är det som ska vara syftet med träningen att ha skoj. Jag ser stora fördelar med att låta mina klass 3-hundar bränna loss i en bebisövning eller på en klass 1-bana. Då är syftet att vi ska springa fort utan krångel.

För mig är det en självklarhet att jag har kul fast att det är svårt och ibland jobbigt när det inte funkar. Men jag älskar att träna hund och jag älskar agility - så hur kan det inte vara kul att träna? Dessutom tänker jag ofta att de små saker jag gör idag och imorgon och nästa dag, leder till något mycket större. Kanske står jag där överst på SM-pallen en vacker dag.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page