top of page

Träna den hund du har för dagen

Dagens grupp har önskat en övning med olika slalomingångar i klass

3. Kombinationen tar upp nästan hela hallen, det är långa generösa avstånd och en del av ingångarna är riktigt, riktigt svåra. Deltagarna bävar för löpsträckorna men är förväntansfulla.

- Detta är precis vad vi behöver, meddelar de nöjt.

Så långt är allt gott och väl.

Men sedan börjar problemen. Samma hund bommar ingången gång på gång. Föraren är frustrerad och jag är faktiskt lite förvånad, för jag vet att hunden är bra på slalom. Den kan strula med en del annat, men inte slalom.

Jag be föraren prova en annan vinkel för att göra det lättare. Ny bom. Vi provar ytterligare en vinkel. Fortfarande bom. Hunden får ta bara slalom med föraren vid sin sida och då funkar det. Vi repeterar ett par gånger och det funkar fortfarande. Men när vi ska testa sekvensen som den ska vara så bommar hunden igen. Enbart slalom funkar.

- Nu kör vi bara från slalom och sedan vidare, tycker jag.

- Men då hinner jag ju inte göra blindbyte, menar föraren.

- Då får du helt enkelt välja ett annat byte där, meddelar jag.

- Om jag gör bakombyte där så blir jag ju jättemycket efter där borta, säger föraren och pekar.

- Tänk inte att du ska dit bort, tänk att du ska få din hund att lyckas med slalom, säger jag.

- Men jag ska ju inte behöva hjälpa honom så mycket, han kan ju slalom!

- Jag vet, men idag måste han ha hjälp.

Inom utställningvärlden finns uttrycket "domaren dömer hunden för dagen". Det betyder att domaren dömer det den ser här och nu, inte vad hen såg förra utställningen. Som handler kan jag inte heller hävda att hunden faktiskt har mer päls i vanliga fall, eller att den inte har några problem med att stå på bordet hemma. För det räknas inte - bara här och nu.

Jag tänker likadant inom agilityn. Att det spelar ingen roll att jag vet att min hund kan slalom. För om det inte funkar här och nu så måste jag göra något åt det. Antingen tänker jag att hunden har fått hjärnsläpp och tränar något annat. Eller så hjälper jag hunden och förenklar. Det kan vara galet frustrerande när hunden låser sig och inte "kan" men som med mycket annat så gäller det att ha tålamod, backa några steg och låta situationen lösa sig.

Jag har fått jobba mycket så med Steppa. Men för varje gång hon låser sig så går det lättare att låsa upp henne. Jag har fått träna mitt tålamod och leve numera efter devisen Don't worry, be happy. Det ordnar sig förr eller senare.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page