top of page

NÀr det inte blir som jag hade tÀnkt mig

Jag stÄr pÄ plan och betraktar ekipaget. Bitvis gÄr det bra men ibland sackar hunden och i slalom gÄr den med nosen i backen medan föraren hejjar pÄ och skuttar vid sidan om. Ibland gÄr den ur och föraren petar tillbaka den och hejjar pÄ Ànnu mera. Hunden sÀnker nosen och skrittar förbi sista hindret i övningen.

Jag frÄgar föraren hur det brukar fungera annars, nÀr de trÀnar sjÀlva eller gÄr andra kurser.

- Han Àr sÄ lÄngsam, inte alls som min andra hund

- Hon vill inte trÀna lika mycket som jag

- Jag blir sÄ frustrerad för jag vet ju att hon kan

- Ibland blir jag sÄ arg för att han inte lyssnar och gör som han vill

- Jag tycker inte om henne nÀr hon hÄller pÄ sÄhÀr

- Jag har faktiskt funderat pÄ att omplacera honom för det kÀnns inte som om vi funkar ihop

- Hon fÄr den hÀr sÀsongen pÄ sig, sedan lÀgger vi ner agilityn

VAD SKA JAG GÖRA? frĂ„gar de mig

Jag grÄter inombords nÀr jag trÀffar pÄ dessa ekipage. För jag vet first hand hur jobbigt och ledsamt det Àr nÀr hunden inte motsvarar ens förvÀntningar. Man Àlskar sin hund och man vill att hunden ska Àlska agility lika mycket som man sjÀlv gör. Man har kanske gjort alla misstagen i boken med sin första hund och sÄ Àr det Àntligen dags för den nya hunden. Man har planen klar och sÄ vill den inte trÀna. Och de har sÀkert precis som jag fÄtt vÀlmenta rÄd om att börja syssla med andra sporter istÀllet eller att inte ta allvarligt pÄ agilityn, det Àr ju bara en hobby. Agility Àr inte hela vÀrlden men pÄ nÄgot vis Àr det ÀndÄ det. För annars hade vi inte lagt sÄ mycket tid och pengar pÄ kurser, trÀningar och tÀvlingar. Dessutom sÄ mÄste ju en sÄdan hund innebÀra att man misslyckats som hundtrÀnare och ingen gillar vÀl att misslyckas?

PÄ min resa med Steppa (som inte pÄ nÄgra vis Àr över Ànnu) har jag fÄtt hjÀlp av mÄnga kloka mÀnniskor, och dessa rÄd vill jag dela med mig av.

Ändra din attityd

Makten att förÀndra nÄgot ligger hos dig. Hunden Àr i detta sammanhang ett dumt djur som inte kan förÀndra situationen. Det mÄste du göra sjÀlv. Du Àr den mogna, den vuxna. Den som vet hur det ska vara. Ta ditt ansvar och förÀndra dig till en förare som hunden gillar att jobba med.

Börja med att tycka det Àr roligt att trÀna med din hund, Àven nÀr den inte Àr speciellt rolig. Gör sÄ lÀtta saker sÄ att din hund inte kan misslyckas. Ta tvÄ hinder och en tunnel. Belöna din hund och belöna dig sjÀlv genom att vara nöjd. Nöjd med att ni genomförde övningen, nöjd över att ni inte hamnade i konflikt.

SÀg inte negativa saker om din hund (eller dig sjÀlv)

Hunden förstÄr inte vad du sÀger, men nÀr du sÀger negativa saker sÄ har de en tendens att bli en sjÀlvuppfyllande profetia.

- Det Àr inte lönt att vi springer hela banan för idag Àr han helt hopplös

- Vi trÀnade igÄr och dÄ var hon sÄ himla trÄkig

- Jag har anmÀlt till en tÀvling i helgen, men det kÀnns inte sÄ lönt att Äka

HÄll din besvikelse för dig sjÀlv

Din hund kommer att göra fel och den kommer att vara lĂ„ngsam ibland. Du kommer att bli besviken. SvĂ€lj besvikelsen och lĂ„t inte din hund veta att du blev besviken. Det kommer bara att bryta ner er redan sköra relation. Är hunden stört omöjlig just nu? TrĂ€na enkelt och belöna massor, eller ta en paus frĂ„n agilityn. Jag kan tipsa om Nosework, det har hjĂ€lpt mig och Steppa jĂ€ttemycket.

Din hund Àr alltid vÀrldsbÀst - behandla den dÀrefter

Hunden kommer inte att bli snabbare eller duktigare för att du vill det, den kommer att blir det nĂ€r den litar pĂ„ dig. NĂ€r du tror pĂ„ att den kommer att göra rĂ€tt. Även de gĂ„nger hunden gör fel mĂ„ste du tro att den vill göra rĂ€tt. Numera vinner Steppa alltid VM-guld oavsett hur lĂ„ngsam hon Ă€r. Hon kan till och med vinna guld om attityden var helt rĂ€tt men inte sĂ„ mĂ„nga hinder som blev pĂ„ rĂ€tt hĂ„ll. NĂ€r hunden vĂ€l springer fortare och tar för sig pĂ„ banan sĂ„ mĂ„ste den fĂ„ cred för det.

Agility Àr bara en lek

Ett tips som jag fĂ„tt under sommarens kurser (frĂ„n tre av varandra oberoende instruktörer) som jag Ă€nnu inte hunnit testa Ă€r, att leka agility. Belöna hundens motivation och attityd istĂ€llet för att den gör rĂ€tt. Tex, nĂ€r du skickar hunden mot en tunnel och den far in i FEL HÅL men har HÖG FART och BRA ATTITYD - belöna som om ni vunnit VM. FĂ„ hunden att förstĂ„ att det Ă€r just detta du vill ha. NĂ€r hundens attityd Ă€r bra sĂ„ klarar den ocksĂ„ av att det blir fel och att rĂ€ttar den.

LĂ€r din hund att jobba trots att det blir fel

Hundar som inte klarar av att det blir fel behöver massor av punkten ovan. De behöver kÀnna sig vÀrldsbÀst varje trÀning. SÄ smÄningom sÄ kommer hunden att lÀra sig att det inte Àr hela vÀrlden att det blir fel.

Omplacera...

Det Àr knappt att jag vÄgar skriva det för i hundvÀrlden Àr det nÀstan tabu. Inom hÀstvÀrlden Àr det fullkomligt normalt att sÀlja en hÀst man inte passar ihop med eller som inte lÀngre hÄller den utbildningsnivÄ man sjÀlv. Jag menar inte att man bara ska ge upp och sÀlja sin hund. Men nÀr man har provat allt hÀr ovan och verkligen gett det en chans och det blir tydligare och tydligare att hunden gillar inte agility lika mycket som jag kanske man ska stÀlla sig frÄgan: mÄr min hund och jag bra av detta? Har jag möjlighet att skaffa en hund till sÄ att den hÀr hunden inte behöver kÀnns sig pressad? Kan jag tÀnka mig att börja med en annan sport istÀllet?

Om svaret pÄ frÄgorna Àr nej, sÄ kanske man ska fundera pÄ om det Àr rÀtt att fortsÀtta tillsammans. Tro mig, jag har tÀnkt tanken mÄnga gÄnger och gÄtt igenom frÄgorna i mitt huvud. Och varje gÄng har jag kommit fram till att jag nog ska försöka ett tag till.

Vad kan jag lÀra mig av denna hund?

Jag har haft det förhÄllandevis lÀtt med mina hundar. De har varit fÀrdiga att starta nÀr de Àr 18 mÄnader, det har förflyttat sig uppÄt i klasserna, tagit cert och championat, kvalat till SM - precis som jag vill ha det.

Jag har fÄtt kÀmpa med en del saker precis som alla andra. Men med Steppa blev det annorlunda, allt har hela tiden varit en kamp och jag har slitit mitt hÄr och lagt ut tusentals kronor pÄ kurser för att fÄ hjÀlp.

Samtidigt har en del sagt till mig, halv pÄ skÀmt och halvt pÄ allvar, att det kanske var meningen att jag skulle fÄ just Steppa. Att jag behövde utmaningen för att utvecklas och klÀttra ytterligare en nivÄ i mitt hundtrÀnande. Jag har mest slagit det ifrÄn mig och tÀnkt att det vara bara ytterligare ett sÀtt som gudarna kommit pÄ för att straffa mig för nÄgon oförrÀtt.

Men med facit i hand sÄ hade jag nog inte fÄtt trÀna för alla dessa fantastiska instruktörer som jag mött pÄ vÀgen och jag hade nog inte lÀrt mig hÀlften av det jag fÄtt med mig, tack vare en liten knÀpp hund som inte vill som jag vill.

Senaste inlÀgg
Arkiv
bottom of page