top of page

Vad är egentligen framgång?

Jag har egentligen inte nått några framgångar inom agilityn, trots snart 30 år i sporten. Jag har aldrig vunnit SM, bara tagit en medalj i lag. Jag har aldrig blivit uttagen till landslaget.

Men jag har tränat upp 4 agilitychampions och kvalat till SM varje år sedan 2008. Skrutt är dessutom multichampion med championat från Norge och Danmark, nordisk championat och internationellt championat. Jag har fortfarande inte lyckats med det som anses "viktigt", att vinna SM och tävla landslag.

Så vad är då framgång?

För mig är det att uppnå de mål jag satt. Hade mitt mål varit att vinna SM och tävla landslag så har jag misslyckats. Men det har aldrig varit mitt mål, för jag vet att vi inte är bra nog. Mitt mål är att tävla SM och i alla fall vara med i matchen. Inget mer. Att vinna SM är en dröm och inget annat.

På min väg mot SM-målet har jag delmål, att ta cert och championat. För mig har alltid jämn prestation varit viktigare än explosiv framgång som varar en kort stund.

Det som dock är viktigast för mig är alla små prestationer på vägen, utvecklingen. Att handla banan som jag tänkt mig, att hålla huvudet kallt. Att inte fokusera på resultatet utan på prestationen. Att sätta små men viktiga delmål som handlar om prestation och inte resultat.

Hur höga någons mål är tycker inte jag är viktigt. Alla vill känna att de lyckas och vi har alla olika förutsättningar för att göra det. Det beror på så väldigt mycket om man når sitt mål eller inte.

Så vad framgång är tycker jag är högst personligt.

Vad är framgång för dig?

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page