top of page

Lär din hund att ta ansvar på banan

Jag får ofta höra att mina hundar är väl grundtränade och självständiga. Att de förstår vad jag menar.

Det gläder mig naturligtvis, men för min del är det en nödvändighet då agility kräver att man kan förflytta sig snabbt från ett ställe till ett annat. På grund av mina fysiska förutsättningar så är det sällan möjligt för mig att röra mig så.

För mig är det en självklarhet att hunden och jag är ett team på banan, att vi båda har våra uppgifter som ska utföras. Hunden ska springa och jag ska berätta vart den ska springa. Till min hjälp har jag min röst och min kropp. Många förväxlar att visa med kroppen med att springa dit hunden ska och rent fysisk knuffa hunden i rätt riktning. Jag får ofta höra av förare att man inte hinner dit att visa. Jag kan förstå att man inte hinner om man måste hela vägen fram för att hunden inte klarar av momentet själv. Jag ser också ofta att hunden får sämre linje, river eller på annat sätt blir störda av att föraren är för fysisk. För att teamet ska fungera så får vi inte lägga oss i eller ta över varandras uppgifter.

Skulle jag tänka likadant om jag kunde springa mer?

Ja, faktiskt. Jag kan bara se fördelar med att lära hunden att klara så mycket som möjligt på egen hand. Ännu mer övertygad är jag efter att ha kämpat med Steppa, som efter intensiv träning fortfarande inte riktig släpper taget om sin förare och ibland inte vill ta ansvar alls. Det är skitjobbigt! Skrutt och Yippie kan jag bara kasta iväg och låta dem sköta sig själv och det är så skönt. Jag vet att de gör vad jag ber dem om, för de är tränade till att göra just det.

Om man bortser från föraren så tror jag att de flesta hundar mår bra av och får stort självförtroende om förarna ställer lite krav på dem och låter dem klara saker själva.

Ett av de vanligaste problemen som förare kommer till mig med handlar just om självständighet och ansvar. Föraren har blivit en fixare. Istället för att ta tag i problemet och lära hunden vad hen förväntar sig av den så är föraren där och fixar och lägger sig, löser problemet åt hunden. Hunden blir osäker på sin uppgift och föraren fixar lite till och den onda cirkeln är ett faktum. Efter bara några minuters coaching där jag håller föraren hårt i örat, kan jag riktigt se hur hunden slappnar av och jobbar med större och större självförtroende.

Ganska ofta år jag höra att hunden inte kan eller vill ta ansvar på banan. I vissa fall kan det nog vara så, att det är "för sent" att börja ställa krav på hunden. Men i de allra flesta fall så tror jag att det handlar om att föraren inte har tålamodet som krävs att faktiskt lära hunden att ta ansvar och bli säker på sin uppgift. Det är enklare att springa fort och visa och oftast går det.

Men om jag nu gillar att springa, får jag inte göra det då?!

Klart du får!

Men lägg dig inte i hundens arbetsuppgifter och stör den inte när den jobbar.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page