top of page

Våga står för dina mål

Jag har mer än en gång under mitt tävlingsliv ”blivit ovän” med människor som tycker att jag är hård mot mina hundar och ställer höga krav. Var finns glädjen? Du tävlar väl för att det är roligt?!

Absolut! Om jag och hundarna inte hade tyckt att detta var roligt så hade jag ju inte lagt så mycket tid och pengar på det som jag gör.

Agility ska vara jätteroligt och fyllt av glädje. Men jag är allergisk mot att man som förare har glädje som ett mål. Ett mål ska vara mätbart och gå att utvärdera. Hur mäter man glädje? Hur kommer man vidare i träningen om man har glädje som mål? Och om sanningen ska fram, är allt inom agilityn verkligen glädjefyllt?

Jag skulle snarare vilja se glädje som något som ska genomsyra de mål jag sätter upp. För om jag inte kan uppbåda glädje för de små detaljerna eller glädjas åt guldkornen, så kommer jag ständigt att vara missnöjd. Och vissa saker är tråkigt men måste göras. Och då får jag glädjas åt slutresultatet istället.

Jag tycker att allas mål är lika viktiga. Jag har hört ryktesvägen att jag bara tar emot elever som har som mål att tävla SM. Det är inte sant. Men jag tränar bara elever som har ett mål. Oavsett vad mina elever har för mål så står jag bakom dem. En del kämpar hårt för att ta sig upp på tävlingsbanan och göra sin första officiella start och andra har blicken fäst på SM och landslag. Jag gör mitt yttersta för att hjälpa dem att nå sina mål.

För mig handlar måluppfyllelse om så mycket mer än placeringar och pinnar. Visst, jag är glad över varenda pinne men jag behöver inte vara nöjd med prestationen. Nöjd med prestationen är jag om vi klarade den svåra slalomingången, satte ett visst parti i banan, att känslan var bra, osv.

När man då möter andra på tävlingsbanan och får frågan hur det gick så svarar jag alltid ärligt. Nej, jag är inte nöjd för att hunden bommade slalomingången. Men du fick ju pinne!? Ja, men jag är faktiskt inte nöjd, jag tyckte inte känslan i loppet var bra. Och det är här jag kommer ihop mig med folk, för att jag vågar stå för mina mål. Våga sätt höga mål och våga ställa krav på dig själv. Om du pallar! För ett mål ska vara en sporre, det som får dig att orka slipa på detaljerna när alla andra ligger på soffan. Det är målet som ger dig glädjerysningar och pirr i magen när du sätter alla detaljerna på tävling. Det är målet som får dig att orka hela vägen fram. Det är målet som ger dig uppslag till träningspass. Det är målet som bär dig framåt. Våga stå för dina mål!

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page