top of page

Är du beredd att betala priset?

Detta blogginlägg är inte tänkt att trampa ner någon i skorna. Istället hoppas jag att någon ska våga titta på sig själv och kanske få en aha-upplevelse. Jag ägnar mig ganska mycket åt självreflektion och utvärderar mig själv där jag hittar förbättringsområden. Jag är väl lite yrkesskadad. Jag strävar hela tiden framåt och uppåt och vill varje dag lära mig något nytt, och detta kräver en insats av mig, att jag tar ansvar för mitt eget lärande.

Tyvärr ligger det i tiden att inte ta ansvar, att det alltid är någon annans fel. Med dagens sociala medier som finns tillgängliga så märks det väldigt tydligt, i hela informationssamhället faktiskt. Det läggs ut information hela tiden, det är bara till att läsa. Men ändå är det klubbens fel som stängt anmälan för tidigt så att jag missade att anmäla. Det är tävlingsledarens fel att jag missade banvandringen (fast att det stod klart och tydligt att tiderna är preliminära) Jag vill ha min anmälningsavgift återbetalt för att min bil har blivit stulen och jag därför inte kan åka till tävlingen. Jag vill ha ersättning från uppfödaren för att min valp bits. Och så fortsätter det.

På min hemsida har jag ett citat från en klok människa.

"Läraren kan öppna dörrar men du måste själv kliva in"

För precis så är det; du måste själv ta ansvar för att nå dit du vill. Det är ditt ansvar att hålla reda på när anmälan till en tävling går ut. Det är ditt ansvar att komma i tid till banvandringen. Det är ditt ansvar att ta tillvara de verktyg du får av din instruktör. Det är ditt ansvar att din hund är redo att prestera.

Och det är här vi kommer till inläggets titel. Är du beredd att betala priset?

För att nå dit du vill krävs det att du investerar. För ingenting är gratis. Någonsin. Det kan vara i reda pengar - mer kurser, mer tävlingar, gå ner i tid på jobbet.

Det kan vara en livsstilsförändring för att komma i form och orka med i din investering.

Men framför allt investerar vi i tid. Tid att träna, tid att planera. Och allt som oftast hör jag att man inte har tid att träna. När jag frågar varför så får jag anledningar som är prioriteringsbara. Att man har andra fritidsintressen också, att man jobbar heltid, att man har familj. Men oavsett så kan man behöva göra en omprioritering. Det är lätt för mig att säga som inte har familj och jobbar deltid. Men det är mitt val jag gjort för att jag prioriterar min träning och mina mål. Jag lägger ganska mycket pengar på kurser och privatlektioner och jag tränar som sjutton på de verktyg jag får med mig. För jag vill framåt och uppåt. Det är många som lyckats nå sina mål trots andra intressen, heltidsjobb och familj.

Det mål man har kräver givetvis olika mycket engagemang. Men jag känner att det är alldeles för många som inte vill ta ansvar för sitt engagemang och sina mål. De som lyckas gör det inte av slump eller på grund av naturbegåvning. Det beror på att det är beredda att betala priset - oavsett vad det kostar.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page