top of page

En god pedagog

Jag har vid några tillfällen när jag har haft kurs ute på klubbar pratat om att vara en god pedagog, vad man som elev kan förvänta sig av en instruktör. För att göra det tydligt så har jag bett deltagarna prata ihop sig i grupp och sedan har vi skrivit de olika punkterna på tavlan. Det brukar se ut såhär:

- tålmodig

- tydlig

- förklara på ett annat sätt om jag inte förstår

- ge beröm

- ge kritik

- välplanerade träningspass

- kunna visa mig det som blev fel/rätt

- krav efter individen

- uppmuntra mig att fortsätta när det känns kämpigt

När vi pratat om detta en stund så brukar jag fråga: är du en god pedagog? Då blir det oftast tyst och deltagarna sneglar lite på varandra. Vad menar hon egentligen? Ja, ni har rätten att kräva vissa saker av er instruktör, er pedagog. Men ni själva då, ni är ju också pedagoger. Varje gång ni tränar er hund så är ni pedagoger. Och ni ska vara alla dessa saker som ni precis har skrivit på tavlan.

Är du en god pedagog?

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page