top of page

Trampar du på gasen?

Eller låter du hunden rulla i friläge?

Själv trampar jag alltid på gasen. Kanske är det för att jag är tvungen att låta mina hundar springa fortare än mig. För om hundarna skulle hålla samma hastighet som jag så skulle vi inte vara speciellt framgångsrika.

Vad gaskommandot betyder är det första jag lär mina hundar. Inte för att jag vill ha högsta hasighet i början utan för att hunden ska veta vad den ska göra när jag trampar på gasen. Gaskommandot betyder två saker.

1 - fortsätt springa dit jag pekar, ju fortare desto bättre.

2 - du är jätteduktig, jag har förtroende för dig, bara fortsätt.

Jag ser inte en agilitybana som en massa hinder som ska tas i en viss ordning. Jag ser banan som en massa linjer som någon har ställt hinder på. För mig är linjen det intressanta. Det är den jag kan påverka och det är den hunden ska följa. Genom att lära hunden hur gasen funkar så lär jag den också att läsa linjer.

Jag har både som funktionär och instruktör noterat att det är ganska många som inte tänker på att de måste gasa på hunden. Inte sällan får jag förare på kurs som säger att hunden är jätteduktig, att det gick bra i klass 1 men nu i klass 2 så tappar hunden tempot.

Och det är inte konstigt att hunden tappar tempot. För i klass 1 kan du springa tillsammans med din hund, du följer den i linjerna och är (oftast) väldigt tydlig. Men i klass 2 förändras linjerna. Som förare måste du bromsa för att vänta på hunden som ska runda ett hinder eller göra något annat självständigt. Och om du som förare då står helt tyst och stilla, då bromsar hunden för det finns inget som driver på den.

Ofta hör jag förare som kommunicerar fart till sin hund men det händer inget. Där är problemet att det blir för mycket info och för mycket ljud. Kom igen, kör-kör-kör, hejja hejja Fido! Allt detta på en sträcka av 6 meter. Detta blir för mycket, tänk om någon tjatade så på dig. Dessutom är det fel information man ger till hunden. Ett av dessa kommando räcker. Och det måste vara intränat ordentligt så att hunden förstår innebörden.

"Men jag har svårt att komma ihåg att gasa"

Det är ingen ursäkt tycker jag. Jag hade också svårt att komma ihåg det i början. I värsta fall får man skriva det på handen. Numera ingår det när jag banvandrar. Likväl som jag säger övriga kommando tyst för mig själv när jag banvandrar, så säger jag även mitt gaskommando.

"Min hund är redan jättesnabb så jag behöver inte gasa"

Det är jättebra att din hund har ett högt grundtempo. Men risken är att din hund ändå går ner i tempo när banorna blir svårare. Och även en snabb hund behöver få bekräftelse på att den gör rätt och att du har förtroende för den. Om hunden är snabb så så är chansen att du hamnar efter ganska stor och då är det ännu viktigare att våga trampa på gasen och bekräfta för hunden att den ska fortsätta i linjen.

Och med handen på hjärtat - kan hunden bli för snabb? För visst jagar vi hela tiden hundradelar och hoppas hamna på rätt sidan procenten. Så sätt igång att trampa på gasen.

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page