top of page

Veckans utmaning v. 2

God fortsättning!

Tiden rusar på i vanlig ordning och jag är fullt upptagen med att planera och förbereda alla temakurser under januari och februari. Det är många övningar som ska ritas till olika typer av begränsade ytor och det är en rolig och hårslitande uppgift. Nästa helg är det dags för mig själv att gå kurs i Snooker & Gambler. Kurser som denna arrangeras inte ofta och jag har inte tävlat - och än mindre tränat - snooker sedan Spice var unghund. Så alltså fick jag arrangera en kurs själv så att jag får en ordentlig avdamning innan uttagningen till World Agility Open i början av mars dit jag anmält Skrutt och Steppa. Skrutt blev uttagen att representera Sverige 2014 men av lika anledningar hade vi inte möjlighet att åka. Men nu hoppas vi på revansch!

På Trettondagen hade vi vår traditionella Trettondagscup på Bialitt, och det är därifrån veckans utmaning kommer. Inomhushallen på Bialitt är väldigt smal och lång med en stolpe som alltid är i vägen. Man kan välja att rita en väldigt kort bana eller en lite längre som då har en tendens att bli lite snurrig. Det var många rynkade ögonbryn under banvandringen och lite bekymrade blickar på stolpen, men nästan ingen sprang vilse på banan och inte en enda hund eller förre krockade med stolpen.

Öppenklassen visade sig ha en lite klurig passage vid hinder 9-10. Det finns ett par olika alternativ att välja på för att lösa det. Jag tyckte att jag hade en självklar lösning, men det tyckte inte min hund som jag fick hoppa över när hon smet framför fötterna på mig och pep in i tunnel 13.

Blåbärklass inomhus på Bialitt blir antingen alldeles för kort och enkel eller lite längre och utmanande. Jag väljer ofta det lite mer utmanande slaget då jag tycker att blåbär ska vara tävlingsförberedande. Viktigast när jag ritar är att det blir bra linjer för hunden, men även för föraren så att de kan vara på plats och lotsa sina unga hundar. Även om jag inte har några ambitioner att bli domare så tycker jag att det är kul att rita och se hur banor och övningar fungerar i praktiken. Jag fick bra cred för mina banor och det är jag glad över.

Kommentera gärna och eller lägg upp fimler när ni tränar på mina banor. Enjoy!

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page