top of page

Veckans utmaning v. 52

Dags för årets sista utmaning!

Jag vet inte om så många antar min utmaning och faktiskt använder mina banor, men jag har haft ganska kul när jag själv tränat dessa.

Veckans utmaning är hämtad från ett av mina vinterprojekt - threadla på handlingshanden, IN. Att threadla har alltid varit något av det svåraste jag vet. Men sedan uppfann någon de dubbla blindbytena och allting blev SÅ mycket lättare. Och precis när jag börjat få kläm på detta så var jag på mitt första FitDog-läger och fick lära min en annan variant som i teorin är lätt men i praktiken lite svår. Hunden ska på handlingarmen och kommandot IN förstå att den ska ta nästa hinder från IN-sidan. Jag hade Steppa med mig på lägret och tänkte att detta kommer hon aldrig att köpa. Men två timmar senare så ser jag att hon fattade principen och jag kände mig inspirerad och stärkt att träna vidare på egen hand. Så detta blev vårt vinterprojekt. För även om jag troligtvis ofta kommer att fega ur och köra dubbelbyte eller hederlig threadlearm, så vill jag ha så många redskap som möjligt att välja på när jag ska springa en bana.

Veckans utmaning är det ultimata testet på om IN verkligen sitter hos hunden. Jag har givetvis börjat med att lära in själv kommandot och sedan lagt på störning, dvs. min kroppsrörelse och olika positioner. Förra veckan tränade jag en lättare variant av denna kombination och IN fungerade förbluffande bra.

Man kan givetvis lösa kombinationen på andra sätt och blanda olika tekniker. Men linjerna i banan ska följas och man får inte fuska och köra något varv kring ett hinderstöd för att det är lättare.

På slutet slängde jag in ytterligare en utmaning, att hinna göra en japan på hinder 22. För att hinna måste man få ordentligt släpp på hinder 20 samt våga påbörja bytet redan när hunden är i tunneln.

Have fun!

Senaste inlägg
Arkiv
bottom of page